Direktlänk till inlägg 7 januari 2007

^''^ ^''^ ^''^

Av Johanna - 7 januari 2007 18:06

Idag har jag stått i köket mest hela dagen.. resultatet? Johannas falafer blir ca 30-40 st, räcker lätt till 5 personer5 dl kokta kikärtor*1 halv finhackad rödlök4 soltorkade tomater1 riven morot (eller 2 små)½ dl naturell yoghurt2-3 msk frusen persilja (vet inte motsvarighet i torkad eller färsk, tyvärr)1-2 tsk spiskummin1-2 tsk salt1 ½ dl mjöl (jag använde vetemjöl, andra sorter bör fungera bra, de med)¨1 dl skorpmjöl1 dl mjölk*Jag kokade mina kikärtor (hela påsen, 500 g) tillsammans med 3 st soltorkade tomater, 2 lagerblad, 1 klyftad gullök och salt. Fick 3, kanske 4, dl ärtor över..utöver dem till falaferna alltså. Låt skorpmjöl och mjölk svälla i 5 minuter. Riv under tiden moroten, skär rödlöken och de soltorkade tomaterna. Krossa kikärtorna i en matberedare, tillsätt sedan de andra ingredienserna. Jag tyckte att det såg ut som rättså lite smet, men det kan jag lova att mina axlar inte tyckte efter att ha format x antal falafer.. Kikärtorna håller ihop smeten rättså bra, tillsammans med skorpmjöl och mjöl blir smeten perfekt.. kan kännas lite för lös, men jag lovar att den går bra att forma och steka.. Tricket till att forma dem är samma som med köttbullar, doppa händerna rätt ofta i vatten. När du fått till dina falafer steker du dem på medelvärme tills de fått fin färg på båda sidorna, ca 5 minuter. kan med fördel serveras med dessa: hemgjord pita8 st25 g färsk jäst3 dl vatten1 tsk salt2 dl rågsikt5 dl vetemjölRör ut jäst med fingervarmt vatten. Blanda i rågsikt och salt, till sist vetemjöl. Arbeta tills du har en smidig, len deg. ta direkt upp på bakbordet, dela i 8 delar och forma delarna till små bullar. (oroa dig inte, de ser små ut, men blir destu större senare) Låt jäsa 20 minuter under bakduk. Kavla ut dem (knåda inte innan) på bakbordet till ca 15 cm i diameter, beroende på hur stora man vill ha dem. Större än 15 cm blir nog, dock, inte så bra.. Låt dem sedan jäsa ytterligare 30 minuter. Vänd dem upp och ned, och grädda dem sedan i ugnen, 250 grader, i 6-8 minuter. Ska vara blåsiga när de kommer ut ur ugnen, det är ju det som är ihåligheten...ju..annars inget mycket att säga..

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

"

Av Johanna - 13 juni 2007 18:42

sådärnågonting. Tillbaka från stan, var inne på ännu en körkortsteorilektion, och passade på att träffa en go' vän och fika lite innan. behöver jag ens säga hur enormt skönt det var att sitta i solen nere vid sjön, med en smarrig glass? :) jojo, ...

!!!

Av Johanna - 8 juni 2007 10:10

jag har fått LÖN!!!!!!!!!! pengar pengar pengar!!! :D hihi! jag är bara så glad! herregud....den här första lönen blev på mer än vad jag har haft i TOTAL inkomst under ett helt år.. hur galet är inte det?   och om ett par timmar börjar min arbetsve...

Av Johanna - 7 juni 2007 14:36

jao...nu har jag haft min första körlektion. 40 minuter går väldigt fort!! helt plötsligt säger hon bara "jaha, nu ska vi göra en övning till innan vi kör tillbaka", då kändes det som vi/jag hade kört i en kvart ungefär.. Nej, men det gick väl OK, u...

&

Av Johanna - 6 juni 2007 10:49

jag vill ha mitt körkort NU!!! suck... det känns som att det nog kommer gå bra med det hela, men jag blir så frustrerad...varför har jag inte gjort det här innan? Jaja, inte mycket att göra åt nu, antar jag. Igår var teorilektion nr 3, imorgon är kö...

Av Johanna - 4 juni 2007 10:19

jaha, det var den arbetsveckan! ;) nu är det helg. Det var en hel del haverier (som vanligt då), men gick väl ändå OK.. om inte annat är sällskapet roligt. I lördags stod vi still i runt 4 timmar, så det blev en del dötid där.. och nu i veckan komme...

Ovido - Quiz & Flashcards