Direktlänk till inlägg 4 mars 2007

_

Av Johanna - 4 mars 2007 18:09

I torsdags förra veckan köptes det hem en ny ugn..men inte vilken som helst, en varmluftsugn! vilken skillnad mot den gamla, uttjänta, konventionella ugnen... det är jättekul att experimentera med den, och har sedan i torsdags provat en hel del matlagning och bakning. Idag hade jag tänkt ha ett storbak. Öppnar skafferiet och hittar..i princip ingenting. Har lyckats göra slut på det mesta sedan förra veckan, mjölsorter, jäst, olika frön.. Efter lite funderande kom jag fram till att det i alla fall skulle räcka till ett bröd, och det här är vad jag experimenterade fram: Johannas morot/solrosbrödIngredienser: 50 gram jäst3 dl vatten1 msk råsocker (kan uteslutas)1 msk olja1 tsk salt1 dl kruskakli1 dl solrosfrön3 dl vetemjöl2 dl rågmjölLös jästen i vattnet i en bunke (eller som jag i en matberedare..). Tillsätt sedan socker, olja, salt, kruskakli, solrosfrön och till sist mjölet. Det blir inte så mycket en deg som en smet, så var inte orolig, den ska vara lös.. Häll degen i en lättsmord avlång brödform på ca 1 ½ liter, låt sedan jäsa övertäckt 45 minuter. Det är rättså viktigt att man inte skippar det där med att smörja formen, jag var lite slarvig med det, vilket ledde till att jag fick jobba för att få ur brödet ur formen.. Grädda i nedre delen av ugnen i 250 grader (220 i varmluft) i 10 minuter. Sänk värmen till 175 (150 i varmluft) och grädda ytterligare 20 minuter. Låt brödet var kvar i formen 5 minuter innan du tar ur det ur formen och låter det svalna på galler. Det där med gradantal verkar vara någonting man får prova sig fram med varmluftsugn.. De säger att man får, generellt sett, sänka temperaturen med 20-25 grader. ja, inte vet jag, men vad jag vet är att gradantalen jag har anget för varmluft i receptet fungerar :) Resten får jag komma underfund med senare, helt enkelt. ha..så så är det med det hela.. här sitter jag och är exalterad över nya recept och varmluftsugn. Livet är underligt.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

"

Av Johanna - 13 juni 2007 18:42

sådärnågonting. Tillbaka från stan, var inne på ännu en körkortsteorilektion, och passade på att träffa en go' vän och fika lite innan. behöver jag ens säga hur enormt skönt det var att sitta i solen nere vid sjön, med en smarrig glass? :) jojo, ...

!!!

Av Johanna - 8 juni 2007 10:10

jag har fått LÖN!!!!!!!!!! pengar pengar pengar!!! :D hihi! jag är bara så glad! herregud....den här första lönen blev på mer än vad jag har haft i TOTAL inkomst under ett helt år.. hur galet är inte det?   och om ett par timmar börjar min arbetsve...

Av Johanna - 7 juni 2007 14:36

jao...nu har jag haft min första körlektion. 40 minuter går väldigt fort!! helt plötsligt säger hon bara "jaha, nu ska vi göra en övning till innan vi kör tillbaka", då kändes det som vi/jag hade kört i en kvart ungefär.. Nej, men det gick väl OK, u...

&

Av Johanna - 6 juni 2007 10:49

jag vill ha mitt körkort NU!!! suck... det känns som att det nog kommer gå bra med det hela, men jag blir så frustrerad...varför har jag inte gjort det här innan? Jaja, inte mycket att göra åt nu, antar jag. Igår var teorilektion nr 3, imorgon är kö...

Av Johanna - 4 juni 2007 10:19

jaha, det var den arbetsveckan! ;) nu är det helg. Det var en hel del haverier (som vanligt då), men gick väl ändå OK.. om inte annat är sällskapet roligt. I lördags stod vi still i runt 4 timmar, så det blev en del dötid där.. och nu i veckan komme...

Ovido - Quiz & Flashcards