Alla inlägg den 6 mars 2007

~*~

Av Johanna - 6 mars 2007 15:27

idag har jag bakat. Igen. En seriebakare, helt enkelt.. kommer inte ihåg om jag nämnde att jag satte en surdeg igår? Hrm. I vilket fall så gjorde jag det, provade ett nytt recept som jag varit lite nyfiken på ett tag.. Det kommer från en gammal Buffé (tror jag) och heter San Francisco sour bread, och kommer jag ihåg rätt så är det Jan Hedh som har skrivit det. Fast nu när jag har gjort lite efterforskning visar det sig att det troligen är en version, eftersom San Franciso verkar vara lite halvkänt för sitt surdegsbröd... Men vad vet jag! ha, och det kanske inte är så många som bryr sig i verkligenheten.. I alla fall så var det riktigt kul, mycket pillande fram och tillbaka, och det tar en bra stund, men det är värt det! Det är många små grejor runt omkring det, som att man ska jäsa det, slå ned, jäsa igen och såvidare. Sedan när man gräddar det är det mycket med det också, man ska skåra dem sedan omedelbart sätta in dem på en varm plåt med ett fat med vatten under.. men kul var det, som sagt! och resultatet blev kanon.. mycket jobb för 12 frallor (eller 3 lite större bröd), dock, men det kan det ju vara värt.. jaja, nog med brödbabbel, ska bara slänga in en bild!

Ovido - Quiz & Flashcards