Alla inlägg under augusti 2006

Av Johanna - 21 augusti 2006 13:16

och så här ser den ut... tycker faktiskt den blev rätt bra, speciellt med tanke på att jag aldrig har stickat några pulsvärmare förut :-) har bara gjort den ena, ska alldeles strax börja på den andra, med lite tur är den klar ikväll :-) fattar inte riktigt varför jag inte gjort såna här förut, det är ju jätteskönt! nu ska jag bara klura reda på varför pärlorna hamnade på insidan, och fästa trådar...sen kör vi ;-)

Av Johanna - 20 augusti 2006 13:45

den här gjorde jag igår ikväll.. har börjat bli mer och mer cheesecake inriktad, men den här är nog den bästa av alla! och vacker :-) serveras helst när den fortfarande är lite varm, men det gör man ju i och för sig som man vill...botten:200 g. Digestivekex50 g. mörk choklad75 g. margarinfyllning: 300 g. neutral färskost, typ Philadelphia. (eller avrunnen yoghurt)2 dl creme fraiche2 msk majsstärkelse1 ½ dl strösocker250 g. blåbär1 tsk vanilinsocker1. Krossa kexen, hacka chokladen fint. blanda samman. smält margarinet och blanda det med smulorna. Tryck ut i en bakform med löstagbar botten, cirka 24 cm i diameter. förgrädda ca 5 minuter i ugnen, 175 grader. 2. blanda samman ost, creme fraiche, majsstärkelse, socker, blåbär och vanilinsocker. häll fyllningen i formen och grädda i nedre delen av ugnen ca 40 minuter tills fyllningen har stannat. that's it! enklare blir det inte, och jag lovar... godare blir det inte heller! :-) läste ett annat blåbärs-cheesecake på tv4s hemsida, där hade hon i massa grädde, vit choklad och dubbelt så mycket färskost.. eh? varför krångla till det så, när man inte behöver. dessutom, i dessa gi-tider, är den här varianten lite mer PK ;-) ni kommer inte bli besvikna om ni provar! (om ni inte hatar cheesecake..)i övrigt håller jag på att städa sovrummet.. bara tagit en liten paus :-) ska ju inte med något tåg...

Av Johanna - 19 augusti 2006 19:09

http://www.anti.com/catalog.php?id=69 - här hittar du pressrealasen.. jo,jo... 3 cdalbum från mr Waits, det är inte illa! ser verkligen fram emot det..det har ändå gått 2 år sedan senaste albumet, Real Gone, kom, så det är på tiden :-) tycker jag! underlig känsla idag ö.h.t, lite som om jag håller på att bli sjuk eller så.. nåväl..ingenting som inte kan botas av Anthony Heads gästspel i Karl för sin Kilt på svt kl. 20.00 ikväll :-D jaaaa...det blir himla bra det, tror jag :-) han är dessutom med i flera, var med i förra, detta och förmodligen tills säsongsavslutningen.. mer Head åt folket!

Av Johanna - 18 augusti 2006 14:24

...och som vanligt inga hål..:-) de brukar bara titta på mig hos tandis säga "du har inga hål, hejdå!", och idag var inget undantag.. men, idag var sista gången jag får gratis tandkoll så det gäller ju fasen att vara lite noga med borstning osv.. man hör ju bara massa skräckhistorier om människor som får väldigt dyra tandläkarräkningar, varför chansa? skaffade lite nytt trevligt garn också, hos RJs textil i Vislanda.. har inte varit där på väldigt länge, men hon var jättetrevlig och hade många roliga garner och saker.. allmänt trevlig dag, minsann..

..

Av Johanna - 16 augusti 2006 14:33

vaknade mer omtöcknad än vanligt, kom på för någon timme sedan att det är medicinen jag tog i måndags... i måndags, och idag kom reaktionen. det är ju skit att en medicin som skall hjälpa, och som jag egentligen borde ta varje dag, har en sån negativ effekt, den negativa effekten är för mig så pass övervägande mot det positiva att jag fan inte tar den varje dag... no way. det är inte värt att vara så trött att jag inte kan fokusera ordentligt (synen alltså), är helt svag i kroppen och allmänt nere.. icke. måste ta upp det med min danske doktor, om han bara behagar skicka en jävla kallelse snart. men hey, det har ju bara gått ett antal månader.. skitdag.

.

Av Johanna - 14 augusti 2006 16:24

ahh, det var den kalkonen.. trodde inte att det skulle vara så mycket arbete med pippin, och det var det ju heller inte.. men tid, det gick det åt. tror den var inne i ugnen nästan 3 timmar innan den var färdig, men va fan.. hellre det än att äta ofärdig fågel, vilken dag som helst.. den smakade bra, var inte för torr eller så.. dock ska jag nog använda mer örter nästa gång, stor fågel=mycket krydda märkte jag.. blev inspirerad att göra en till snart :-))tja..vet inte hur pass intresserade av mina kalkonäventyr ni är, men det är sådant man får ta ;-) om någon timme eller så blir det efterrätt, ingen tårta, men en slags cheesecake med hallon & choklad.. smeten smakade bra :-)

Av Johanna - 14 augusti 2006 13:17

nja, det var inte det trevligaste jag gjort! isch.. mamma fyller år idag, och beställde kalkon.. vilket innebär att jag för första gången idag helsteker en kalkon.. nu har den varit inne i ugnen 1 timme, skall vara där inne 1 timme till..den ser jättefin ut..(smaken är en annan sak!) men.. innan man kan stoppa in en kalkon i ugnen måste man förbereda den..de trevliga kalkonfabrikanterna har en vana..de stoppar själva kråset i en liten påse och stoppar in påsen inutikalkonen.. aahhh.. och jag vet att det låter fjolligt, men fy fan vad äckligt det var att stoppa in handen där och dra ut påsen! inte nog med det, man måste ju stoppa in smaksättning där också... herregud i himmelen.. nej, inte trevligt.. tror jag måste börja på tillbehör snart..intressant att se hur timingen fungerar.. får lägga upp en bild på den vackra gyllenbruna kalkonen här när den är färdigstekt :-) matporr till alla!

...

Av Johanna - 13 augusti 2006 17:06

aha...och genom ett trollslag så blev det annorlunda! nu sitter de och kollar lägenheter och begangnade möbler på nätet, skall alldeles snart iväg och kolla..om jag fattat rätt.. det tror jag är oerhört bra! minst sagt gynsamt för familjefriden, om inte annat... håll fingrarna att de får lägenheten..i övrigt..jävla kalkon, vad vet jag om hur man tillagar en sådan? trodde jag skulle ha gott om tid på mig: men icke..vi måste äta runt 15.45, för att passa ett tåg.. jösses, jag får ju börja med den oerhört tidigt.. får väl se hur det blir. har planerat dukningen också, vikt servetter enligt instruktioner på paketet. alla paketer är inslagna, ballongerna skall blåsas upp senare ikväll... tja, då är det väl bara att vänta.

Ovido - Quiz & Flashcards